اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

اختلاف ادامه‌دار شورای شهری‌ها بر سر نام‌گذاری معابر پایتخت

نام‌گذاری‌های جدید برخی از معابر پایتخت دوباره در شورای شهر سبب اختلاف میان اعضا شد و حواشی را به همراه داشت.

اختلاف ادامه‌دار شورای شهری‌ها بر سر نام‌گذاری معابر پایتخت

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، در یکصد و نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران 3 صورتجلسه برای نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران مطرح شد و اعضای شورای شهر نظرات خود را به عنوان موافق و مخالف اعلام کردند.

یکی از نام‌های پیشنهاد‌شده خیابان مطهری در محدود گذر جماران بود که پیشنهاد کمیته نام‌گذاری تغییر این نام بنام استاد احمد اقتداری بود. این مسأله با واکنش محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران همراه شد و وی اعلام کرد: نگذارید جنبه منفی بر سر موضوع نام‌گذاری‌ها مطرح شود. باید اسامی را تغییر دهیم که واقعا دلیل داشته باشد.

رئیس شورای شهر گفت: چرا باید نام مطهری را از این خیابان حذف کنیم و نام جدیدی روی آن بگذاریم؟

حجت نظری عضو کمیته نام‌گذاری درباره پیشنهاد هاشمی گفت: نام مطهری در خیابان‌ها زیاد است و این مسأله سرگردانی مردم را به دلیل نام‌های مشابه به همراه دارد، از طرفی افراد جدیدی هستند که پرآوازه بوده و قرار دادن نام آنها بر خیابان‌ها حائز اهمیت است.

بهاره آروین عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران بر سر موضوع نام‌گذاری‌ها با سایر اعضا در حال گفتگو بود که حجت نظری با صدای بلند اعلام کرد: شما در جایگاهی نیستید که حق تعیین کنید. زمانی که صحبت می‌کنید اجازه نمی‌دهید دیگران نظرات مخالف و موافق را بشنوند.

در جلسه قبلی شورای شهر نیز بهاره آروین با حجت نظری اختلاف نظر داشتند و این مسأله سبب قهر بهاره آروین شده بود که با میانجیگری اعضا جلسه به حالت عادی برگشته بود. امروز نیز این اختلاف‌ها تشدید شد ولی با میانجیگری هاشمی شورا به حالت عادی بازگشت.

صدراعظم نوری در واکنش به این اختلافات گفت: هیأت رئیسه باید به صورتی رفتار کند که شأن همه افراد رعایت شود. نباید برخوردها به صورتی باشد که شئونات رعایت نشود.

یکی از نام‌های پیشنهاد‌ی تغییر نام جهانگیری به شهیدان رشیدی بود که محسن هاشمی اعلام کرد این جهانگیری با جهانگیری معاون اول متفاوت است و این افراد هیچ ارتباطی با هم ندارند.

محمدجواد حق‌شناس عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: خیابان جهانگیری در منطقه علی‌آباد واقع است و گمان نمی‌کنم تاکنون حتی یک بار هم جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در عمرش به این منطقه آمده باشد.

سرانجام نام خیابان جهانگیری با 17 رأی موافق به خیابان شهیدان رشیدی تغییر نام داد.

*پیشنهاد تغییر نام خیابان ابن‌سینا به بی‌بی‌مریم بختیاری

در ادامه بررسی دستور جلسه نامگذاری معابر و خیابان‌های پایتخت، پیشنهاد تغییر نام خیابان ابن‌سینا در محله یوسف‌آباد به بی‌بی‌مریم بختیاری مطرح شد. این موضوع واکنش اعضای شورای شهر را به همراه داشت.

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران گفت: نام باید پیام و محتوا داشته باشد و ابهام ایجاد نکند اینکه زنان سهمی در نام‌های خیابان داشته باشند خوب است ولی باید این مسأله با برنامه‌ریزی انجام شود.

وی گفت: من از این مسأله نگرانم که فردا نام سعدی و حافظ را هم بخواهند حذف کنند و نام جدیدی که بر مردم آشنا نیست جایگزین کنند دلیلی ندارد نام ابن‌سینا از این خیابان حذف شود؛ پیام این مسأله برای ادبیات کشور مثبت نیست.

این عضو شورای شهر تأکید کرد:‌ همچنین با تغییر نام خیابان ابن‌سینا به بی‌بی‌مریم بختیاری نیز خدمت نکرده‌ایم و می‌توان نام این بانوی مبارز را بر خیابان دیگری گذاشت.

* حذف نام ابن‌سینا آبروریزی شورای شهر است

مرتضی الویری در ادامه در مورد تغییر نام خیابان ابن‌سینا به نام بی‌بی‌مریم بختیاری، گفت:‌ این موضوع آبروریزی شورای شهر است ابن‌سینا شخصیت جهانی محسوب می‌شود و همه کشورها می‌خواهند نام ابن‌سینا را از آن خود کنند.

وی گفت:‌ من از سال 43 که در دبیرستان هدف تحصیل می‌‌کردم نام خیابان ابن‌سینا وجود داشته و اهالی با این نام آشنا هستند و من به شدت با حذف نام ابن‌سینا مخالفم.

* نامگذاری خیابان در مریخ راحت‌تر از تهران است

محمد‌جواد حق‌شناس عضو کمیته نامگذاری شورای شهر تهران گفت: اعضای شورای شهر خواهشاً‌ اعلام کنند با خودشان چند چند هستند ما اگر در مریخ خیابان نامگذاری کنیم راحت‌تر است تا در تهران، 6 نفر از زنان شورای شهر از ما خواسته‌اند نام زنان را در خیابان‌ها نامگذاری کنیم ولی اکنون با این مسأله مخالفت می‌شود.

در نهایت با 9 رأی مخالفت و 8 رأی موافق نام خیابان ابن‌سینا تغییر نکرد و پیشنهاد کمیته نامگذاری رأی نیاورد.

ادامه دارد...

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول